גירושים

המסמך של האו"ם בנושא יוצר יכולת שלנו להבין במה מדובר-

טיהור אתני נחשב כפשע מלחמה, פשע נגד האנושות. זהו סילוק בכוח של קבוצה אתנית אחרת (דתית או גזעית) על מנת להפוך את הטריטוריה הזו "נקייה" מאותה קבוצה מסולקת. הטיהור מלווה בהכחדה כמעט מלאה של זכר הנוכחות הפיזית של הקבוצה במקום בו היא ישבה, כלומר נהרסים המבנים שלה, בתי הקברות שלה, בתי התרבות בניסיון למחות כל קשר עתידי בין הקבוצה המסוימת לבין הטריטוריה בה ישבה לעיתים מאות שנים. הטיהור כולל לא אחת פעולות של רצח המוני, אונס קולקטיבי או תופעות אחרות של אלימות כמו הרעבה, מניעת מחסה וכדומה.

המסמך קובע כי במקרים מסוימים טיהור אתני יכול להיחשב גם כפעולה של ג'נוסייד, הוא אינו קובע אילו מקרים ומשאיר זאת להכרעה של בית הדין. אם הטיהור מביא למספר דרמטי של מגורשים שנרצחים אז הוא גולש להגדרת הג'נוסייד ולכן יש אפשרות של חיבור וקיימת תופעה שהטיהור הופך לג'נוסייד. דוגמא לאירוע כזה הוא הג'נוסייד הארמני שהתחיל כטיהור אתני והמשיך כג'נוסייד.

בכך, נוצר קישור בין טיהור אתני לג'נוסייד למרות ההבחנה בין התופעות.

גירושים:

מונח המופיע הרבה בספרות מחקרית אבל לא הוגדר במערכת המשפטית, אך יש התייחסות לגירוש כפוי באמנת הפליטים של האו"ם. המונח גירושים מתייחס לתופעות שמתרחשות תוך כדי מלחמה שבה אוכלוסייה מתפנה או מגורשת מאזור בו יש קרבות כי היא מפריעה למהלך המלחמה, לבניית בסיסים, לתפיסת מיקום אסטרטגי, וכדומה. זה יותר מתאים למלחמות של תחילת המאה ה-20 מאשר סופה. בתופעה זו, בניגוד לטיהור אתני, אין אינטרס להשמיד את נוכחות האוכלוסייה מהטריטוריה עצמה כי אין רצון להפוך את הטריטוריה הזו לנקייה במובן אתני. זה מונח כללי וצריך להבחין בינו לבין טיהור אתני.

טרנספר:

כמעט לא התרחש בשנים האחרונות. ומה שכן התרחש היה בעצם סוג של טיהור אתני.

 

 

טרנספר מרצון:

גירושים למשל של גרמנים לאחר השחרור מהכיבוש הנאצי, ניקיון של שטחים מאוכלוסייה מסוימת. יש אלמנט מסוים של הסכמה של גורם מדינתי או בינלאומי בתהליך העברת האוכלוסייה (לא של האוכלוסייה המתפנה).

Forced migration – הגירה כפויה:

מונח שמאחד בתוכו גירושים וטיהור אתני ומתייחס בהיבט רחב לכל שינוע של אוכלוסייה שלא נעשה מרצונה.

מאמר- אדם ג'ונס:

רפאל למקין- יהודי פולני, פליט מאירופה הכבושה הוא שטבע את המונח שואה כפשע בינלאומי. פרסם ספר ויצא בקמפיין לאחר מלחמת העולם השנייה על מנת שחבר הלאומים של האו"ם יכיר בשואה כפשע. הוא התעניין ברדיפת הנוצרים על ידי הרומאים וכן בפוגרומים שעברו יהודי המזרח, מכאן התחיל לחקור בנושא הרג המוני לאורך ההיסטוריה. רצה להתערב אינטלקטואלית בנושא הרג המוני ממנו התחמקו האחראיים, קבע שזאת ברבריות: השמדת לאום, רדיפת גזע דת ותרבות קולקטיבית. וונדליזם: השמדת אומנות ויצירות תרבות של עם. המילה ג'נוסייד- "ג'נוס"- משמע גזע או שבט ביוונית, "סייד"- הרג בלטינית. ג'נוסייד: השמדה בינלאומית של עם או קבוצה לאומית. לא חייבת להיות השמדה מידית אך הרג פיזי כן כרוך בזה.

ג'נוסייד הוא מושג מעורפל, יש להבין מה נכלל בהגדרה שלו גם מבחינה משפטית וגם מבחינה סוציולוגית.

ההיבט המשפטי: ההיבט המשפטי במידה מסוימת הוא המינימום שעליו יש הסכמה, והוא נקבע באמנת האו"ם של 1948 – האמנה למניעה והענשת פשעי רצח עם. אמנה זו קשורה לעבודתו של משפטן יהודי בשם רפאל למקין, שהיה הראשון שהשתמש במונח ג'נוסייד.

הכוונה במינימום ההכרחי הוא מסמכים שבית משפט הכריע בהם שאכן התבצע ג'נוסייד. במינימום ההכרחי אין הגדרה של איזה ג'נוסייד חמור יותר, אלא יש הסכמה שהתבצע ג'נוסייד.

למקין טובע את המונח ג'נוסייד ומגדיר אותו באופן מובהק בספרו ב-1944 על שלטון מדינות הציר באירופה הכבושה ביחס למלחמת העולם ה-2. למקין בודק בספרו תוך כדי המלחמה מה קורה מבחינת מדיניות הכיבוש של הגרמנים, או אם אין באותה מדינה בהכרח כיבוש (כמו רומניה\הונגריה עד 1944) אך יש שיתוף פעולה או ברית עם גרמניה מה קורה מבחינת הג'נוסייד ומדיניות הכיבוש. עבודתו היתה תוך כדי מלה"ע ה-2 והתייחסה למה שקורה במלע"ה ה-2. בספרו למקין מגדיר את מונח הג'נוסייד וסוקר אותו במקומות שונים באירופה. למקין קובע שיש להתייחס לפשע של הנאצים והמשטרים המשתפים פעולה עמם כג'נוסייד. את המילה קובע למקין ע"י שילוב המילה גנוס=עם, וcide, שפירושה להרוג.

למקין קובע שהפשע הזה של ג'נוסייד שונה מכל הדברים האחרים שהתרחשו בעבר ושהתייחסו אליהם באמנות, כי הוא מכוון לממד של חיסול של קבוצה אתנית\לאומית שלמה באופן טוטאלי. הוא לא אומר שהפשע הזה לא היה בעבר, אלא שיש להגדיר אותו מחדש, להגדיר את המונח. למקין כמשפטן לא מתמקד בהגדרה שתועיל להיסטוריון, אלא הגדרה שתאפשר להביא על עונשם את הפושעים שמבצעים ג'נוסייד.

מה שמעניין בעבודתו של למקין הוא שלמקין היה חבר כבר אחרי מלה"ע ה-1 בפורום של משפטנים מכמה מדינות באירופה שמנסים כבר בין מלחמות העולם ליצור אמנה חדשה נוכח כל הזוועות שהתרחשו במלחמת העולם – לדוגמא הפצצת ערים, גירושים המוניים, שימוש בגז- תופעות מלחמה חדשות שלא היו ידועות עד אז ויצרו השמדה המונית. הפורום הזה ניסה לנסח אמנה שתתקבל ע"י חבר הלאומים.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ביקורת על הסיבתיות

אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שמסיבה כלשהי תנבע תולדה, אין קשר הכרחי בין סיבה לתולדה- יש אומדנות והאמנה (מלשון –believe).

היחס של חלל וזמן

בצד זה יש יחסים שמשתנים למרות שהמושגים אינם משתנים. למשל, היחס של חלל וזמן- שולחן שנמצא ליד כיסא, נזיז אותו

גיאוגרפיה המנטאלית

לכן, כאשר יום מגיע לרגע הזה בטיעון שלו הוא טוען שכאן אנחנו מגיעים למלט של היקום. הדמיון הוא המלט של

רשמים פשוטים

רשמים פשוטים הם רשמים שלא ניתן לחלק מעבר לעצמם – אני רואה תפוח. התפוח אדום. אדום זה רושם פשוט. תפוח