הרנסנס

כעת נעבור להקדמה שתעסוק ברקע ההיסטורי, אחרי שביטלו את ערך ההיסטוריה, ניגש לטקסט בלי להתעלם מהקונטקסט, ונדע להפריד את הרגע המחשבתי.

נחזור לאותה תקופה שמאפיינת את ההוגים שנלמד- ונאפיין אותה בשלושה שלבים:

  1. הרנסנס
  2. הרפורמה בעולם הנוצרי- המהפכה הלוטרנית
  3. המהפכה המדעית

שלושת אלה יאפשרו לנו למקם את ההוגים שנלמד בצורה ברורה יותר.  מה גם שתקופה זו היא תקופה שבמובן מסוים אנחנו עדיין שייכים אליה.

אלו הן שלושת המהפכות שעיצבו את העולם המודרני החל מהמאה 16:

  1. הרנסנס-
    התחיל באטליה והתפשט לאירופה. מבחינה היסטורית מתחיל במאה ה14. זוהי תנועה שמתפשטת ברחבי אירופה ומה שמאפיין אותה, שזה תנועה ראשונה שמסמנת את היציאה מימי הביינים, שבהם יש עולם שבו התיאולוגיה היא ההתחלה והסוף של העולם. תמונת עולם דתית, סכולוסטיקה נעשית בין המנזרים והמסגדים. הרנסנס היא תנועה ראשונה שמציעה זניחה הדרגתית של זה ומציעה למרכז את השקפת העולם סביב האדם. זוהי תחילת ההומיניזם. אחד הנציגים הבולטים הוא ג'ובאני פיקו דלה מירנדולה שכתב את "נאום על כבוד האדם" – בו יש עיסוק ראשוני בהומניסטיקה, מתחילה אומנות-תרבות שבה מתחילים לפתח מחדש את אותם תחומים שהוזנחו ע"י ימי הביינים התיאולוגים. ישנה חזרה לפילוסופיה היוונית ולספרות הרומית. רנסנס=תחייה והכוונה היא לתחייה של אתוסים של העת העתיקה, וזוהי האג'נדה העיקרית של אנשי הרנסנס.

    שני אירועים מרכזיים בתוך התקופה:
    1450- המצאת הדפוס.
    2. 1492- גילוי אמריקה ע"י קולומבוס.
    מה שקורה באותה תקופה זה שבעצם העולם מתחיל להתרחב. "צר לנו המקום הזה". תחושה של כפיית מחשבות שרצו לפרוץ, וישנו רצון עז להרחיב את הדעת.
    המצאת הדפוס- עד אז היה הידע מועבר בין אנשי מעלה ואנשים מיוחסים שיכלו לשים יד על כתבים, כל הכתבים היו נגישים רק לכמרים ולאנשי דת, והמצאת הדפוס התחילה בפיזור של הכתובים ושל הידע גם לאנשים פשוטים.
    גילוי אמריקה- העולם החדש- העולם הקונטיננטלי התרחב מה שהיה העולם המוכר. יש עולם חדש ורחב יותר.
    כל אלה הם הצעד הראשון מחוץ לימי הביניים ולהרחבת אופקים. וכצעד עוקב לכך- הסמכות מתערערת. ברגע שהידע יותר זמין פתאום אפשר לעמוד נוכח אותה סמכות ולהעלות תמיהות כלפי הכמרים, לשאול שאלות על העולם ועל דרך פירושו. באותה תקופה היו רק תזוזות קטנות שזעזעו את מה שהעולם עמד עליו.

  2. הרפורמה בעולם הנוצרי, המהפכה הלוטרנית, הרפורמציה-
    המרחב הוא העולם הנוצרי והאירוע החשוב ביותר אולי מאז ישו, זו הרפורמציה הלוטרנית.
    לוטר היה כומר צעיר, נולד ב1483-1536 (?) וב-1517 מפרסם טקסט שנקרא "95 תזות" ושם לראשונה קורא לרפורמה בכניסה הקתולית, ומבקש לערער על מוסדות הכנסייה. מה שקורה שנוצר קרע בין אלה שכפופים לאפיפיורות לבין איש צעיר שקם ואומר שהמוסדות הללו זה סטייה מדרך האמת, שזו לא הנצרות.  המחלוקת הזו מפלגת את העולם הנוצרי לשניים, שמתקיימים עד היום, העירעור מבפנים של ההגמוניה הדתית מייצר עוד מומנטום שיכשיר את הקרקע ליציאה סופית מימי הביניים וזהו עוד ניסיון להציע אלטרנטיבה. לוטר הוא רעידת האדמה הגדולה בעולם הנוצרי שלא רק פותחת דבר חדש אלא משנה את המרחב.
  3. המהפכה המדעית-
    רעידת האדמה הגדולה ביותר. נקראת גם המהפכה המכניסטית- המהפכה הקופרניקאית. השקפת העולם ששלטה במאה ה15 הייתה השקפת העולם האריסטוטלית, אמפדוקלס ואריסטו- שהציגו את העולם החומרי- זו הייתה תמונה ששורשה בתורת היסודות של אמפדוקלס.
    באותה התיאוריה החומר מורכב מארבע יסודות- אדמה, אש מים אוויר. לכל חומר יש נטייה. לאש יש נטייה כלפי מעלה (משום שמתגעגעת לגרמי השמיים), האדמה נוטה כלפי מטה (מתגעגעת לארץ) , המים הם יסוד ביניים הנוטה כלפי מטה והאוויר גם יסוד ביניים הנוטה כלפי מעלה.
    לפי תמונת העולם הזו- כל יסוד נוטה למקומו הטבעי. היסוד החמישי- החומר האתרי ETERI- החומר שממנו מורכבים האובייקטים השמיימים- גרמי השמיים וכל מה שנמצא מעל כדור הארץ. גרמי השמים נעים בתנועה מעגלית מושלמת, וזוהי תמונה שאין לה התחלה ואין לה סוף, אין בה תיקון זוויות, העולם הזה הוא העולם אידיאלי ולכן תנועתם מעגלית-סמל למושלמות. תמונת העולם הזו האריסטוטלית, שיונקת מאמפדוקלס- שבה כדור הארץ במרכז (יונקת גם מתלמי) ומציגה קוסמולוגיה גיאוצנטרית (גיאו= ארץ, צנטרית= מרכז). התמונה הזו מתקשה להסביר כל מיני תופעות טבע. כמו מסלול השמש ביום שנוטה. ישנם כל מיני בעיות שהתצפיות מתנגשות עם התיאוריה. מבחינה מטאפיזית זו התמונה שאנו צריכים להחזיק בה. עד המאות ה14-15 זו הייתה תמונת העולם. שלה היו השלכות. לדוגמא על תחום הרפואה-  יישום 4 היסודות ברפואה ובדיאטטיקה-  כל דבר היה ממופה ורופא היה מודד את הלחות וכולי והיה נותן לך תרופה לפי מה שאתה צריך.

מולייר כתב את המחזה "החולה המדומה" ב1673, וזוהי פרודיה על רופא שנותן תרופות שאמורות לעזור לחולה, לדוגמא- נותן לו אופיום, ואומר לחולה שבאופיום יש מעלה מרדימה, ובאמת ככה היו מסבירים את האפקט, איכות מרדימה באופיום, לא יכלו להסביר יותר מזה מההסבר היותר מדי כללי. זה מרפא ולכן רק אמשיך לתאר את התרופה ולא להסביר את פעולתה.

על רקע זה מתחילה המהפכה המדעית שמיוחסת לניקולס קופרניקוס- ונקראת גם הקוסמולוגיה ההליוצנטרית של קופרניקוס– "על התנועתיות המעגלית" בחיבור זה מציע תמונת עולם שבה השמש במרכז ולא כדור הארץ. זוהי תגלית תיאורטית שמסבירה את הגיאוצנטריות ובעיותיה. קופרניקוס היה איש זהיר ולא רצה להתעמת עם הכנסייה, ולכן בחייו שמר את חידושיו דיי בסוד וככה ניצל מהכנסייה. דבר שלא חודש אצל קופרניקוס והגיאוצנטריות שמערכת השמש היא מערכת סגורה, נכון ששינינו נקודת מוקד אבל העולם עדיין סגור, הגלגל השביעי הוא סגור וקבוע. הקוסמוס סופי וסגור ולא אינסופי.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דטרמיניזם רדיקלי

  דטרמינזם מניח הכרח הנובע מחוקים סיבתיים, אך אינו קובע את מעמדם ההכרחי לוגית של הדברים. בכך עמדתו של שפינוזה

אתיקה

המאמר על תיקון השכל: מקביל ל"על המתודה" של דקארט – מעין אוטוביוגרפיה אינטלקטואלית בגוף ראשון. אלם להבדיל מדקארט, המחפש ידיעה,

חירות לפי שפינוזה

האתיקה היא דוקטרינה של גאולה ולא אונטולוגיה סיסטמתית כוללת. אתיקה נקראת אתיקה כי מה ששפינוזה מחפש זה לא תיאור שיטתי

הבעיה הפסיכו פיזית

הבעיה הפסיכו פיזית, שפינוזה מציע פתרון- האדם מוגדר באופן כפול אצל שפינוזה, האדם הוא קודם גוף בצד זה, שפינוזה אומר

אנתרופומורפי = צורת אדם

כל זה מוביל אותנו לכך שפה נעוצה הטעות. עבור שפינוזה להתחיל מהאני, תוביל אותנו בהכרח למקומות מוטעים. אי אפשר להשריש

בין אלוהים למציאות

הדבר היחיד שקיים הוא אלוהים, אלוהים מעתה הוא היש הקיים בהכרח, כל מה שקיים קיים ביחס אליו. אלוהים או הטבע,