שירת הגיבורים

  • בספרות הצרפתית אין אהבה, רק מלחמה. בספרות הפרובנסאלית יש רק אהבה.
  • הבדל בסוגה – צרפת "שירת הגיבורים" שירה אפית, "CHANSON DE GESTE", GESTE = אקשן. פרובאנס "שירת הטרובאדורים", שירה לירית. שיר קטן ומולחן. אהבה לא מושגת. (BERTRAN DE BORN) מוצג מבותר ואוחז את ראשו שלו אצל דנטה כי הציע לייצר אישה חדשה משלל נשים שונות. Tהבה שאין לה תקווה, שרוצים להשתחרר ממנה וגם לחזור אליה. אותו נושא והרבה וריאציות שהן בעצם מה שמדגים את היצירתיות.
  • בכל זאת יש גישורים אפשריים – 1154 והילך הרוח של הדרום העוסק באהבה חודרת לצפון המחוספס. מאורע היסטורי שמסביר איך המעבר נעש ולא רק בתחום הספרות –ELEANOR מאקוויטניה, נכדתו של גיליים מאקוויטניה, הטרובדור הראשון. נישאה למלך צרפתי משעמם ויצאה למסע הצלב על סוסים וחצתה את הגבול לקפדוקיה. היה לה חם אז היא רכבה על סוס ללא בגדים! כשחזרה לצרפת גורשה, וזו טעות כי מלך אנגליה התעניין בה פוליטית ונשא אותה לאישה. כך כל הרוח החצרונית הגיעה לאנגליה הדוברת צרפתית, הנורמאנית!הבן שלה – ריצ'ארד לב הארי, חצי צרפתי חצי פרובנסלי, כתב בפרובנסאלית.

שאלה 3

  • טרואה –למשל לנסלוט. הכל שם חצרוני באופן עקרוני. מותר לחשוק באישה ולהביע את התשוקה בכתיבת שירים, אבל לנסלוט שוכב עם גוייניבר. איך מכשירים את זה? הם בעולם המתים. העולם הדימיוני של טרואה מאפשר לשבור קצת את החוקים. זה לא עולם המתים באופן מפורש.לנסלוט לא יכול היה להתקרב אליה אם היו באנגליה. מה המוטיב הפרובנסלי? לנסלוט ועגלת המתים. זו ההקרבה! מוכן למות למען האהבה!!! בניגוד לרולאן שמנסה להרוג כמה שאשפר לפני שמת.
  • מוטיבים של פרובנס – עלות השחר, קינה על הגעת השחר כי הלילה נגמר. בדו קרב לנסלוט מסתכל בעיניה של גוויניבר וזה נותן לו כוח לנצח את מלהגנט ולשחרר את כל השבויים מממלכת גור. האישה נותנת כוח לגיבור.
  • כשמחברים את האווירה הפרובנסלית עם האווירה האפית יוצא משהו מעניין, לא רק רגע ולא רק מלחמה.
  • ארק ואניד –החברים שלו חושבים שהוא לא גבר אז הוא שולח את אהובתו קדימה על סוס ומחסל את כל מי שרוצה להטריד אותה מינית.
  • איבן –מקבל רשות מאישתו לצאת למלחמה לשנה, שוכח לחזור, הופך לחיה, פוגש אריה שמזכיר לו שהוא אדם, חוזר הביתה. יכול היה לחיות עם אשתו באושר ורצה ללכת להילחם אחרי הסוף המאושר.
  • מי אחראי לכך שהוא נאלץ לבחור בין אהבה למלחמה? הפטרונית מרי משמפניה. היא רצתה שהמסר יעלה על ציפיותיה.

שאלה 4:

  • המסר העיקרי – יצירה שנכתבה ע"י כומר שלא בטוח שבכלל נקרא חואן דה איטה. מתאכזב כל פעם שמתקרב לאישה. נזירה, אלמנה אצילה, אופה בעלת מאפייה, עד שמגיעה לקופות הדוחות שרוצות אותו והוא לא רוצה אותן. האהבה הטובה היחידה היא לאל ואל לנשים. היצירה נכתבה באזור התקופה שחי דון ז'ואן האמיתי שאכן היה חי. אציל ספרדי שרדף שמלות והיה מונע מיצר מיני בלתי נדלה. עפ"י האגדה בגרסתה הראשונה חוזר בתשובה, מתחרט ומתנזר. כלומר יש כאן מסר! לא כדאי.
  • מסר נוסף –האהבה הרעה, AMOR LOCO עצמה לא טובה. אני מתאכזב כל הזמן! זה ההבדל בין אהב לאהבה. דו שיח בין הכומר ל"אהב" שכתוצאה מהן יש מסר –האהב ככוח עליון שבמקרים מסוימים לא כדאי לגנות אותו. אל תתעסק עם נשואות (לא לאלוהים ולא לגבר אחר). תתעסק עם נשים מותרות ולא אסורות. BUEN AMOR, לא AMOR LOCO.בניגוד לאתוס החצרוני שם מעריצים אשת איש.
  • עוד מסר קטן – תיזהרו מנזירים, הם הכי שקועים בזימה. ביקורת נגד אנשי דת שמנצלים את מעמדם.
  • כומר שלא התנזר יכל לנהל סיפור אהבה עם BARRAGANA (חוץ+רכוש).
  • המלחמה בין מר בשר וגברת צום ה-40. הוא מוגבל ל-40 יום וככה הוא מנצח. יש כאן קריצה – אנחנו לא רק מתכחשים לכל מה שטוב ונעים. הדרך קשה לאהבה האלוהית, מותר לטעות ולהתפשר.

שאלה 5:

  • דנטה כותב שירה, בוקא'צו כותב פרוזה. דנטה מתאר את העולם הבא, בוקאצ'ו מתאר את העולם הזה. דנטה מתאר סיפורים עצובים, לרוב סיפורי בוקאצ'ו מצחיקים. יש הנגדות שמביאות לידי העיקר –מה שדנטה עשה בעולם האלוהי בוקאצ'ו עשה בעולם האנושי. בוקאצ'ו יכול להיחשב ל'קומדיה האנושית'.
  • הדרך בה דנטה מסתובב בתופת היא עם הפרדה בין דנטה ווירג'יליוס לבין הנענשים, מעין מעקה/מדרגות.אצל בוקאצ'ו יש הפרדה בין מספרי הסיפורים שברחו מהמגפה לבין מי שמדובר בהם. שומרות על צניעות כדי להישמר מהתופת וההידרדרות המוסרית בפירנצה. אבל מספרים סיפורים מלאי זימה! בוקאצ/ו משתמש במילה CORNICE, קורניצ'ה כדי לתאר את היחס בין המספרים לנושאי הסיפורים.

 

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דטרמיניזם רדיקלי

  דטרמינזם מניח הכרח הנובע מחוקים סיבתיים, אך אינו קובע את מעמדם ההכרחי לוגית של הדברים. בכך עמדתו של שפינוזה

אתיקה

המאמר על תיקון השכל: מקביל ל"על המתודה" של דקארט – מעין אוטוביוגרפיה אינטלקטואלית בגוף ראשון. אלם להבדיל מדקארט, המחפש ידיעה,

חירות לפי שפינוזה

האתיקה היא דוקטרינה של גאולה ולא אונטולוגיה סיסטמתית כוללת. אתיקה נקראת אתיקה כי מה ששפינוזה מחפש זה לא תיאור שיטתי

הבעיה הפסיכו פיזית

הבעיה הפסיכו פיזית, שפינוזה מציע פתרון- האדם מוגדר באופן כפול אצל שפינוזה, האדם הוא קודם גוף בצד זה, שפינוזה אומר

אנתרופומורפי = צורת אדם

כל זה מוביל אותנו לכך שפה נעוצה הטעות. עבור שפינוזה להתחיל מהאני, תוביל אותנו בהכרח למקומות מוטעים. אי אפשר להשריש

בין אלוהים למציאות

הדבר היחיד שקיים הוא אלוהים, אלוהים מעתה הוא היש הקיים בהכרח, כל מה שקיים קיים ביחס אליו. אלוהים או הטבע,