ספרות צרפתית רומאנסלית

 

כל מה שקשור בספרות צרפתית רומאנסלית (פרובנסאלית), צרפתית, פורטוגלית, איטלקית, ספרדית.

היום – כל מה שקדם לספרויות הרומאניות (תחילת הדרך – ימי הביניים – מאה 12).

לפני שאירופה התפלגה לארצות הייתה רק תרבות אחת במערב – הרומית. מה קרה לתרבות היחידה הזו? מדוע התפלגה? האם התפרקות התרבות הלטינית טובה או רעה? *ספר בנושא – HENRI IRENEE MARRAOU/DECADENCE ROMAINE OU ANTIQUITE TARDIVE? על המאה ה3-5. במאה ה-18 גיבון GIBBON רואה בהתפרקות האימפרייה הרומית אסון גדול. האם מדובר בדקדנס רומי או פשוט בשלהי העת העתיקה? 312 – התנצרות האימפרייה הרומית. אולי זו האשמה? MARRAOU רואה בזה דבר טוב כי הוא קתולי, הוא אוהב את התקופה של המאות ה3-5. גיבון דווקא האשים את הכנסייה בהתפרקות האימפרייה הרומית.

הברברים שבאו ממרכז/מזרח אירופה ופלשו לשטחי האימפרייה שברו את מערך ההגנה לאט לאט במהלך המאה ה-5. עמים גרמאניים (שהגרמנים הם רק חלק מהם). נשים לב להבדל בהמשגה- באנגלית BARBARIAN INVASIONS ובגרמנית VOLKERWANDERUNGEN; נדידת העמים.

הממלכות החשובות:

  1. ונדלים – נזכרו לשימצה ע"י ההיסטוריה המערבית כעם רע, שודד והורס. היו קיימים עד 533 בצפון אפריקה. הביזנטים (רומאים מזרחיים דוברי יוונית) גירשו אותם בזמן.
  2. אוסטרוגוטים – הקימו ממלכה אוסטרוגוטית באיטליה. הביזנטים מחסלים אותם ב-563.
    1. הביזנטים השתמשו בלנגובארדיםבכדי לכבוש את איטליה. אח"כ גירשו את הביזנטים, היו שכירי חרב. מקימים ממלכות עצומות באיטליה עד 774 (קארל הגדול מגיע), למשל לומברדיה.
  3. ויזיגוטים – ממלכה חשובה בספרד. החזיקה מעמד די הרבה זמן, הקימו את ספרד המודרנית. עד 711 ובצפון עד 718, עד שהגיעו המוסלמים. ספרד קמה בזכות הויזיגוטים והם לא ממש נעלמו, ASTURIAL בצפון (=אוביידו) והמלך PELAYO שהיה ויזיגוט. עד היום מלך ספרד פיליפה ה-6 חושב על עצמו כנצר לאומה הויזיגוטית שהקימה את ספרד כישות עצמאית.
  4. גאליה = פראנקיה = צרפת –העם הפרנקי (קרולינגים גרמנים וצרפתים). מעולם לא עזבו את צרפת, עד תחילת המאה ה-19. המלוכה הצרפתית היא פראנקית ממש עד המהפכה הצרפתית. מקים השושלת הוא LOUIS (CHLODWIG/CHLOIS).

מה עם פורטוגל? הויזיגוטים כבשו אותה מהר מאד. הסוואבים/שוואבים (פורטוגלים מקוריים) הם LUSITANIA.

כל מה שנדבר עליו הוא קריסת מעצמת ענק. איך? נדידת הגרמאנים: סקנדינביה -> שוודיה -> פולין -> אוקראינה/הונגריה -> מערב אירופה.

השתלטות שפתית ברברית:
השבטים באו להתיישב במקומות הפוריים ביותר (צפון צרפת למשל). ארכיאולוגים מצאו קברי אחים של בעלי אחוזות או קרקעות ומכאן שההשתלטות לא הייתה תמיד נעימה. את האיכרים הפשוטים לא רצחו – היה צריך עובדים. הברברים הפכו לאצולות בכל המקומות האלה במקום הרומאים. CHARL = KARL, HENRI – HEINRICH. לאיכרים יש שמות נוצריים פשוטים שירשו מהאימפרייה הרומית הנוצרית.
ההפרדה בין שמות אצילים לאיכרים נשמרה לאורך ימי הביניים. אצילים = גרמאניים, איכרים פשוטים = צאצאים נוצרים ותיקים שנכבשו. אונומסטיקה; חקר השמות, מגלה את הייחוס הגרמני.

האירים כמשמרי תרבות:

הסטנדרטים התרבותיים בממלכות החדשות – נמוכים מאלו שהיו ברומא. התרבות המערבית החזיקה מעמד רק בזכות מאורע אחד – הנזירים האיריים באירלנד שמרו על המסורות הנוצריות-לטיניות אשר קיבלו מאוחר, במאה ה-5. באופן פרדוקסלי הם תרמו רבות לשמירת התרבות הזו למרות שמעולם לא היו חלק מהאימפרייה הרומית.

  • אפלטון רצה מדינה שתנוהל ע"י מלך פילוסוף מול אירופה שבה לא השליט ולא הכמרים ידעו קרוא וכתוב. האיריים שלחו מיסיונרים לאירופה היבשתית כדי לנצר מחדש את אירופה. המנזרים שהם הקימו במאות 6-7 שימרו את הלטינית! בשאר אירופה דיברו לטינית פרימיטיבית, על אף שהמקומיים חשבו שהם מדברים לטינית טובה. ריבוי להגים פרימיטיביים. אין סיפרות בשלב הזה, אין די שפה ליצירה אומנותית.

קארל הגדול ופעילותו של ALCUIN:

אז מה קרה? קארלמן רוצח את כל מתחריו (=אחיו) לכתר. היה אדם ברברי ואלים, מגלומן. ביקש מהאפיפיור להכתיר אותו לקיסר המערב בערב חג המולד שנת 800.
היה פתוח מאד לתרבות, בזבז הרבה כסף כדי שבחצר שלו יהיו מעט האינטלקטואלים של התקופה. החשוב מכולם בא מאנגליה ושמו ALCUIN. הנזיר שהיה האדם המלומד ביותר במערב ביקש שיציגו בפניו את כתבי היד של הממלכה והזדעזע מאיכות ההעתקה. מי שהעתיק לא ידע כנראה לקרוא – הוא צייר ושיבש כמעט כל מילה. ALCUIN מעתיק הכל מחדש (ידע טקסטים בע"פ). כל תלמידיו הקפידו על העתקה עפ"י המופת והדכם שלו.

  • דיגלוסיה –לטינית (HIGH)

_______

שפה פרימיטיבית (LOW)

רגע מכונן בדיגלוסיה, אז הבינו שהם לא באמת דוברי לטינית. אז מתחילה התקופה בה, 30 שנים אחרי מותו של קארל הגדול, מוצאים טקסט ראשון ברומאנית (860 נזיר שמספר על האימפרייה לאחר מות קארל).

קארל הגדול מת 814, נכדיו נאבקים זה בזה. בטקסט של הנזיר 860 יש התייחסות לטינית לשתי שפות – גרמנית וצרפתית! ואז מתחיל תיעוד בצרפתית עתיקה שנקראת רומאנית! המטרה הייתה שהחיילים ישבעו בשפה שהם מבינים. מאורע שקרה ב-842. 881 – טקסט ספרותי ראשון בצרפתית עתיקה.תפילה בשפה הרומאנית. איך זה יכול להיות בכנסייה הקתולית? אולי נאמר מחוץ לכנסיי, יתכן ע"י נשים. טקסט על קדושה מעונה ששמה EULALIA, תפילה מחורזת בשפה לא-לטינית (מדוברת), יצרה תקדים.

מה היה באיטליה ובספרד? איטלו-רומאנית, 900. אבל זו לא איטלקית. האיטלקית – הומצאה ע"י דנטה אליגיירי. אבל זה היה הלהג הראשון.איזה טקסט יש לנו? INDOVINELLO VERONESE, חידה מחורזת על הכתיבה. טקסט מרג'ינאלי בשולי כתב היד אחרי שעות של העתקה כהלצה/פורקן.

בספרדית –GLOSAS EMILIANESES, מילות הסבר לציבור הספרדי על טקסט לטיני מראשית המאה ה-11. חלוצים – הצרפתים. אחרונים – פורטוגלים.

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מנועים הידראוליים מפוענחים: מדריך מקיף לבחירת ההתאמה המושלמת לפרויקט שלך

כשמדובר בבחירת מנוע הידראולי לפרויקט שלך, חשוב להבין את הגורמים השונים שיכולים להשפיע על ההחלטה שלך. מנועים הידראוליים ממלאים תפקיד חיוני בהפעלת מכונות וציוד, והבחירה הנכונה יכולה להשפיע באופן משמעותי על הביצועים והיעילות של הפרויקט שלך. במדריך המקיף הזה, נעמיק בשיקולים המרכזיים שעליכם לזכור בעת בחירת מנוע הידראולי, על מנת להבטיח שתמצאו את ההתאמה המושלמת לדרישות שלכם.

הזדקנות בכבוד: טיפים לטיפוח היופי לשמירה על מראה צעיר

הזדקנות היא תהליך טבעי שכולם עוברים, אך שמירה על מראה צעיר וזוהר עדיין מהווה עדיפות עבור רבים. ככל שאנו מתבגרים, העור והשיער שלנו עוברים שינויים שונים שעלולים להקשות עלינו לעמוד בשגרת הטיפוח שלנו. עם זאת, עם הטיפול הנכון, ניתן להזדקן בכבוד ולשמור על מראה רענן. במאמר זה, נדון בשיטות טיפוח יופי שונות החיוניות לשמירה על מראה צעיר בגיל מבוגר, כולל טיפוח העור, תזונה, טיפולי פנים, איפור, טיפוח השיער וטיפולים אחרים התורמים למראה צעיר יותר.

כיצד להצטלם נכון?

תמונה אחת שווה אלף מילים, אבל רק אם היא מציגה אתכם במיטבכם. לכן, הבנת האלמנטים השונים של הצילום היא קריטית לכל מי שרוצה להציג את עצמו בביטחון ובאותנטיות בתמונות. במדריך המקיף הזה, נחקור היבטים חיוניים של היותכם מצולמים נכון, כולל תאורה, הבעות פנים, תנוחות, זוויות, איפור ועריכה. בסוף, יהיו לכם הידע והכלים הדרושים לכם כדי ליצור תמונות סלפי מדהימות ומושלמות.