תורת האלוהות

(גם אצל דקרט זה לא משנה אם אני ישן או ער והמשפט 2+2=4 יהיה תמיד נכון) אמת נמדדת בין האידיאה לבין הממשות. ישנו תואם, שקילות שבין הדברים לבין המחשבה. זה כל המהלך של דקרט כשמטיל ספק, האם האידיאות מתאימות למציאות?, גם באמיתות המתמטיות האל יכול לגרום ש2+2 לא יהיה שווה 4, גם כאן דקרט מסוגל להכניס ספק כי נדרשת בעיניו התאמה בין המציאות לבין המחשבה, אז יכול להיות שהחישוב נכון אבל בממשות המופשטת זה לא כך. נכון שהאל הטוב ערב להתאמה בין האידיאה למציאות, אבל זה בזכות טובו של האל.  עבור דקרט אלוהים יכול לשחק באמיתות המתמטיות.

לא כך אצל שפינוזה, האל שלו אינו יכול לעשות ש2+2 לא יהיה שווה ל4, מכיוון שזו אידיאה שהאמת בה היא פורמאלית לגמרי ומצביעה על עצמה. גם אלוהים מחויב לאותה אמת מידה של אמת. האל לא יכול לשנות את התנאים הפורמאליים של האמת.

עמוד 117-118 "דבר זה לבדו היה עלול לגרום…" המתמטיקה משחקת לנו נורמה אחרת של אמת היא זו שמאפשרת להו לדבר על האובייקטים באופן לא הולם.
עמוד 125- "באידיאה הולמת אני מבין…" אנו דנים באידיאה עצמה בלי יחס למושאה, בלי מה שאמורה לייצג.

לדמיין אל שמטעה אותנו, בעל רצון, עבור שפינוזה זה לא אל אמיתי, לדמיין אל בעל רצון זה לא לחשוב את אלוהים. זה לדמיין אל ולא לחשוב עליו.  אלוהי דקרט בורא את האמיתות ואצל שפינוזה הוא לא בורא כלום אלא אולי כפוף להן.

צריך להתחיל לחשוב את אלוהים, כוח הדמיון הוא האויב הגדול של הפילוסופיה. כדי לעשות את זה צריך להכפיף לגמרי את האני למחשבה, אנו חושבים יותר מדי קרוב מדי לאני.

זוהי ההתחלה היחידה שאפשר להעלות על הדעת עפ"י המהות וחשיפת האמת ליסודות.

 

תורת האלוהות עפ"י שפינוזה

אנו מתחילים להבין שהעיסוק באלוהים אינו קשור לאמונה, אלא זו שאלה מטאפיזית ואונטולוגית במובהק, כלומר כאשר הפילוסופים מדברים על האל אין זה קשור לשאלת השדים שיש לנו. האל מתפקד בתוך השיטות כך שהאופן שהם ימשיגו את האל מכתיב ומשפיע את כל תפיסת עולמם. חשוב להבין כיצד מתפקד האל בתוך פילוסופיות שונות.

אם נבין מהו האל לפי שפינוזה נבין את העולם עפ"י שפינוזה. כדי להשלים את התמונה נחזור למושג האל של דקרט ונמנה תכונות של האל של דקרט ולהראות כיצד שפינוזה עומד מול דקרט בנושא האל ומציע אלטרנטיבה אחרת למושג האל שתנביע אונטולוגיה שונה לגמרי:

 

# תכונות האל עפ"י דקרט:

  1. אלוהים אצל דקרט הוא שני בסדר ההכרה. האל אינו נתפס, הוא עצם אינסופי, היחס שלנו לאינסוף הוא יחס פרדוקסאלי, כי אידיאת האל מצד אחד נמצאת בנו אלא שאני הוא עצם סופי שלא יכול היה להמציא אותו.
  2. האדם אינו מסוגל לתפוס את האינסוף. אידיאת האינסוף נוכחת בנו. אלוהים אינו נתפס, אבל למרות זאת הוא בנו. אין הלימה בין אידיאת האינסוף שבנו לאלוהים.
  3. תארי האל הם יכולות של האל (כל יכולתו או הידע האינסופי שלו).
  4. אלוהים חיצוני לעולם ולאדם הסופיים, ומתייחס לאדם , למשל היחס הבסיסי ביותר הוא שהוא טוב וערב לאמיתות הברורות והמובחנות. האל פועל את העולם. האל בורא את העולם.
  5. אלוהים הוא בעל רצון. רוצה בטוב לכן לא מטעה.

האל של דקרט דומה לאל של התיאולוגיה, אל "דתי" המטאפיזיקה שמתאימה לו מתאימה לדקרט.

# לעומתו האל של שפינוזה:

דבר ראשון, האל של שפינוזה ראשון בסדר ההכרה והתחלת המחשבה. החלק הראשון הוא ניסיון שפינוזיסטי להוכיח את קיומו של האל. זוהי הוכחה אונטולוגית בניגוד להוכחה של דקרט שהיא הוכחה לפי התוצאות ובאה מתוך אידיאת האל שבי. שפינוזה מציע הוכחה שמושרשת באקסיומטיקה ובמהלך פורמאלי לגמרי, נגדיר את אלוהים כבעל אינסוף תיאורים, האקסיומה של סיבת עצמו היא דבר שקיים מתוך תוקף מהותו. משהו שהוא סיבת עצמו לא יכול שלא להיות קיים. שפינוזה מוכיח את קיום האל ללא קשר לאני. מציג 3 הגדרות ומערכת טיעונים ומגיע למסקנה שאלוהים קיים כי הוא סיבת עצמו וקיים בהכרח. סיבת עצמו אלוהים ועצם אינסופי- שלושת ההגדרות שעומדות ומצביעות על המהות הפנימית של האל. הכל מתחיל בהוכחה הפורמאלית, ממילא אין עצמיות. אין עצם שהוא סופי, שהוא אדם, עצם סופי הוא יכול לא להיות.

אצל שפינוזה מתוך מושג העצם- העצם צריך להיות קיים. להתקיים כעצם- תמיד סיבת עצמו, העצם היחיד שקיים הוא האל כי האדם הוא לא סיבת עצמו ולכן אין לו את מינוח עצם.  ממילא אין עצם סופי, כי עצם סופי הוא עצם שיכול לא להיות, והאדם יכול לא להיות אצל דקרט.

דבר שני, האני הוא עצם עפ"י דקרט ולכן הוא בעל חשיבות. אצל שפינוזה עצם סופי הוא בלתי אפשרי ולכן פוסל מעמד של אדם כנקודת מהות. האופן שבו מתקיים לכן חייב להיות אחר. האדם אינו יכול להיות בעל אותו מעמד אונטולוגי של האל. המחשבה והאדם אינם עצם.

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מנועים הידראוליים מפוענחים: מדריך מקיף לבחירת ההתאמה המושלמת לפרויקט שלך

כשמדובר בבחירת מנוע הידראולי לפרויקט שלך, חשוב להבין את הגורמים השונים שיכולים להשפיע על ההחלטה שלך. מנועים הידראוליים ממלאים תפקיד חיוני בהפעלת מכונות וציוד, והבחירה הנכונה יכולה להשפיע באופן משמעותי על הביצועים והיעילות של הפרויקט שלך. במדריך המקיף הזה, נעמיק בשיקולים המרכזיים שעליכם לזכור בעת בחירת מנוע הידראולי, על מנת להבטיח שתמצאו את ההתאמה המושלמת לדרישות שלכם.

הזדקנות בכבוד: טיפים לטיפוח היופי לשמירה על מראה צעיר

הזדקנות היא תהליך טבעי שכולם עוברים, אך שמירה על מראה צעיר וזוהר עדיין מהווה עדיפות עבור רבים. ככל שאנו מתבגרים, העור והשיער שלנו עוברים שינויים שונים שעלולים להקשות עלינו לעמוד בשגרת הטיפוח שלנו. עם זאת, עם הטיפול הנכון, ניתן להזדקן בכבוד ולשמור על מראה רענן. במאמר זה, נדון בשיטות טיפוח יופי שונות החיוניות לשמירה על מראה צעיר בגיל מבוגר, כולל טיפוח העור, תזונה, טיפולי פנים, איפור, טיפוח השיער וטיפולים אחרים התורמים למראה צעיר יותר.

כיצד להצטלם נכון?

תמונה אחת שווה אלף מילים, אבל רק אם היא מציגה אתכם במיטבכם. לכן, הבנת האלמנטים השונים של הצילום היא קריטית לכל מי שרוצה להציג את עצמו בביטחון ובאותנטיות בתמונות. במדריך המקיף הזה, נחקור היבטים חיוניים של היותכם מצולמים נכון, כולל תאורה, הבעות פנים, תנוחות, זוויות, איפור ועריכה. בסוף, יהיו לכם הידע והכלים הדרושים לכם כדי ליצור תמונות סלפי מדהימות ומושלמות.