היררכיית הסיבתיות

לגבי אידאה, יש לה ממשות פורמלית ואובייקטיבית. המשמעות הפורמלית היא של האידאה עצמה, אקט המחשבה, "שולחן", והמשמעות האובייקטיבית היא מה שהאידאה מכילה, מסמנת – השולחן עצמו.

 

היררכיית הסיבתיות – דבר שהוא סיבתו של דבר אחר, לא יכול להיות בעל ממשות פחותה. כך, האני יותר ממשי מהמחשבה. בנוסף, אידאה אובייקטיבית תמיד יותר ממשית מאידאה פורמלית. נדמה שדקארט מביא את העיקרון הזה משום מקום, בלי לבסס אותו.

 

האל: העצם האינסופי: אם יש אידאה שאני לא סיבתה, זה סוף סוף יוציא אותנו מהמקום הסוליפסיסטי. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לחשוב עליו ככזה הוא אידאת האינסוף, אידאת האל האינסופי. היא לא יכולה לבוא מאיתנו, כי הישות הסופית לא יכולה לברוא את האינסופי, כי יש לו יותר ממשות מלי. מכיוון שלא בראתי את האידאה, היא באמת הושמה בי מבחוץ על ידי עצם אינסופי באמת. אם אנחנו לא חושבים על אידאה כזאת, המחשבה שלנו לא באמת נקיה. נקראת גם ההוכחה לפי האפקט. רובד אונטולוגי חדש שנקרא לו "האל".

בשלב הזה אפשר לחשוב על קיום לא רק ביחס לאני, אלא קיום במובן המוחלט של ההגדרה.

אני לא יכול לחשוב מעבר לסופיות שלי ובכל זאת יש בי אידאה של אינסוף, וזאת ההוכחה לקיום האל. אבל, ניתן להגיד כי אידאת האינסוף היא בסה"כ שלילה של הסופיות, ולכן ניתן להגיע אליה ממקום סופי.

 

ההוכחה השניה: האל קיים, כי הוא נחוץ לכל המהלך המדובר. אם לא היה אינסוף, לא היתה לנו אידאה של אינסוף, ואז לא היינו יכולים לתפוס עצמנו כסופיים. אם לא היינו יכולים לעשות כן, לא היינו יכולים להטיל ספק, ואז כל המהלך היה מתבטל. לכן, גילוי האני כרוך בעצם בגילוי האל. האל קודם לאני, ולכן הוא בעל ממשות גדולה ממנו. דקארט מבחין בין האינסוף המתמטי הבלתי-מוגדר (indefinite) לבין האינסוף המהותי  (infinite).

האל הטוב ומציאות המציאות – האל אינסופי = האל מושלם + אחת מתכונות השלמות היא טוב אינסופי => האל טוב באופן אינסופי => הוא לא רע או מתעתע => הדברים החיצוניים אכן קיימים.   נקרא גם "הערבות האלוהית".

 

הודאות של המדעים והמתמטיקה אינה ודאית אבסולוטית, אלא תלויה בקיום האל.

 

היגיון שישי – "על קיומם של הדברים החומריים,  ועל ההבחנה הממשית בין נפש האדם ובין גופו"

 

נפרדות העצם החושב והמתפשט: אני תופס את הדברים האלה כנפרדים בצורה ברורה ומובחנת + האל הטוב (ראו הוכחה למעלה) מאשר את תפיסותיי => מבחינה אונטולוגית, אפשרי א' ללא ב' ולהיפך. העצם החושב והמתפשט הם שני דברים נפרדים לחלוטין.

 

יש גוף? כן. האל לא מטעה אותי => האידאות אינן מגיעות אלי באופן ישיר (כי אז, אם הייתי טועה, זה היה אומר שהאל טועה, וזה כמובן לא אפשרי) => אז מה מתווך את האידאות? יש לי תפיסה חזקה שזה הגוף + התפיסה הזאת הושמה בי ע"י האל + האל לא מטעה (וואו, זה מסביר הכל) => יש גוף.

פתרון לבעיה הפסיכו-פיזית: המעבר נעשה בבלוטת האצטרובל. כן כן, זה הפתרון שלו.

 

אז מה אני? מהותית, אני עצם חושב, אבל בגלל שהאל הוא טוב וזה, אז גם יש לי גוף.

 

שפינוזה

קורות חייו:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%96%D7%94

 

"מאמר על תיקון השכל"- התחלה ללימוד שפינוזה.

בצד היצירה הפילוסופית עסק גם בפילוסופיה הפוליטית- "המאמר התיאולוגי מדיני"

דמות לא רצויה לא אצל היהודים ולא אצל הנוצרים.

 

"אתיקה"

מגבש את כל המהלכים שלו לטקסט של האתיקה שיוצאת בשנת מותו ב1677.

פרק א' אצל שפינוזה עוסק באל. ונתחיל בשאלה שתאפשר לנו להתחיל בבניית השיטה השפינוזיסטית:
מהי פילוסופיה שנק' הפתיחה שלה הוא פרק על מושג האל?
מה מכיל הצעד השפינוזיסטי הקובע שהמחשבה מתחילה באלוהים, שלהתחיל לחשוב זה להמשיג את האל?

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מנועים הידראוליים מפוענחים: מדריך מקיף לבחירת ההתאמה המושלמת לפרויקט שלך

כשמדובר בבחירת מנוע הידראולי לפרויקט שלך, חשוב להבין את הגורמים השונים שיכולים להשפיע על ההחלטה שלך. מנועים הידראוליים ממלאים תפקיד חיוני בהפעלת מכונות וציוד, והבחירה הנכונה יכולה להשפיע באופן משמעותי על הביצועים והיעילות של הפרויקט שלך. במדריך המקיף הזה, נעמיק בשיקולים המרכזיים שעליכם לזכור בעת בחירת מנוע הידראולי, על מנת להבטיח שתמצאו את ההתאמה המושלמת לדרישות שלכם.

הזדקנות בכבוד: טיפים לטיפוח היופי לשמירה על מראה צעיר

הזדקנות היא תהליך טבעי שכולם עוברים, אך שמירה על מראה צעיר וזוהר עדיין מהווה עדיפות עבור רבים. ככל שאנו מתבגרים, העור והשיער שלנו עוברים שינויים שונים שעלולים להקשות עלינו לעמוד בשגרת הטיפוח שלנו. עם זאת, עם הטיפול הנכון, ניתן להזדקן בכבוד ולשמור על מראה רענן. במאמר זה, נדון בשיטות טיפוח יופי שונות החיוניות לשמירה על מראה צעיר בגיל מבוגר, כולל טיפוח העור, תזונה, טיפולי פנים, איפור, טיפוח השיער וטיפולים אחרים התורמים למראה צעיר יותר.

כיצד להצטלם נכון?

תמונה אחת שווה אלף מילים, אבל רק אם היא מציגה אתכם במיטבכם. לכן, הבנת האלמנטים השונים של הצילום היא קריטית לכל מי שרוצה להציג את עצמו בביטחון ובאותנטיות בתמונות. במדריך המקיף הזה, נחקור היבטים חיוניים של היותכם מצולמים נכון, כולל תאורה, הבעות פנים, תנוחות, זוויות, איפור ועריכה. בסוף, יהיו לכם הידע והכלים הדרושים לכם כדי ליצור תמונות סלפי מדהימות ומושלמות.